Tällä sivulla käsitellään
3. Kylänranta
4. Kylän tapahtumia kuvina kyläyhdistyksen toiminta-ajalta

1. Tuhkakylän kyläyhdistys ry

on merkitty rekisteriin 15.9.2011. Nimi on Tuhkakylän kyläyhdistys ja kotipaikka on Sotkamon kunta.

Tuhkakylän kyläyhdistyksen tarkoituksena on edistää ja kehittää Tuhkakylän asukkaiden yhteistyötä, lisätä viihtyvyyttä ja yhteishenkeä, vaalia perinteitä sekä edistää alueen asukkaiden kaikinpuolista hyvinvointia. Yhdistys on toiminnassaan poliittisesti ja uskonnollisesti riippumaton.

Toimintansa rahoittamiseksi yhdistys voi toimeenpanna rahankeräystä, arpajaisia ja harjoittaa pienimuotoista tuotteiden välitystä kyläläisille. Yhdistys voi omistaa toimintaa varten tarpeellista kiinteää ja irtainta omaisuutta sekä vastaanottaa lahjoituksia ja testamentteja.

Yhdistyksen perustaneeseen johtokuntaan kuuluivat: Saara Arffman,  Martti Kemppainen, Aune Korhonen, Leena Lukkari, Alpo Partanen, Timo Pulkkinen ja Pertti Tervo.

Säännöissä mainitaan lisäksi, että yhdistyksen jäsenenä voi olla kuka tahansa Tuhkakylän alueen vakituinen tai vapaa-ajan asukas.  Yhdistyksen jäsenet hyväksyy johtokunta.
Yhdistyksen asioita hoitaa johtokunta, johon kuuluvat vuosikokouksessa kolmeksi vuodeksi valitut puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja sekä 3-10 muuta jäsentä.

Tavoitteet ja niiden toteutuminen

1.1. Talkoita ja kylätapahtumia

Kyläyhdistyksen alku ja rakennukset
Koulun lakkauttamisen jälkeen pidettiin myyjäiset 2011.  Myytiin koulun irtaimistoa ja kalustoa ja näin saatiin yhdistykselle alkupääomaa.
Vuosi 2012 oli toiminnan aikaa, oli hirsikinkerit, kota rakennettiin, samoin puucee ja varasto. Rakennukset maalattiin. Halkoliiteri tehtiin 2018. Oli talkoita ja monenmoista  saatiin aikaan. (Kuvia)

Tapahtumia
Kodalla ja rannassa
*Kokouksia, erilaisia tapahtumia vuosittain, mm. lettukahvila päivittäin kuukauden ajan kesällä 2013, kodalle nimikyltti 2014, rakennusten huoltoa ja maalauspaikkausta, urheilukentän risukon raivausta, heinänniitto kentältä, muutamia pelivälineitä on ostettu kyläläisten käyttöön. (Kuvia)
*Rantatapahtuma muuttui sateen vuoksi kodalle 29.7.2013 (kuvia)
*Rantatapahtumia vuosittain (koronavuodet välissä),  rantatien korjausta useina vuosina, rannan kunnostaminen, vanhojen rakennusten purkaminen ja paikat uusille rakennuksille, tienvarsien siivousta ja raivausta.  (Kuvia)

Retkiä ja osallistumista erilaisiin tapahtumiin
*Laivaristeily Oulujärvellä 2013, elokuvissa Kajaanissa pari kertaa, laulettiin Laakajärvellä 2015, teatteriretkiä mm. kesäteatteri Rautavaaralla 2016 ja Suomussalmella 2017.
*Joululauluja kodalla, Mäntylässä ja Urkilla, tienvarsien siivous Mustolanmutka-Taattola 2016, Tuhkajoensillan ympäristön siivous, yhteistoimintaa Juurikkalahden ja Laakajärven kanssa, puuntekotalkoita.
*Varapuheenjohtaja, sihteeri ja kaksi kesäkyläläistä osallistuivat 3.8.2023 Yhteistyöllä enemmän - projektipäällikkö Pirjo Väyrysen järjestämään Suomussalmen opintomatkaan, jossa esiteltiin mm.  Suomussalmen kumppanuustalo ja Leader-toimintaa, teatterissa esitettiin Käärmeöljynkauppias. (Kuvia)
*Kyläilta Sapsoperän kylätalolla 29.8.2023, ohjelmassa kunnan terveiset Jari Korhonen, Pirjo Väyrynen opasti kotisivujen tekemistä.
*Yhteistyöllä enemmän -projektipäällikkö Pirjo Väyrysen järjestämä opintomatka Iisalmeen 12.1.2024 (kuvia) Saara Arffman kertoo Iisalmen matkasta seuraavasti:
Opintoretki Iisalmeen keräsi linja-autollisen yhdistysväkeä eri puolilta Sotkamoa. Meiltä Tuhkakylältä oli viisi osallistujaa ja aamuvarhain lähdimme liikkeelle kirpeässä pakkassäässä.
Ensimmäinen kohde perillä oli Taito-talo kaupungin keskustassa, jossa meille kerrottiin heidän toiminnastaan, joka keskittyy käsityötaitojen ohjaamiseen ja ylläpitoon. Kaikenikäisten on mahdollista saada oppia vaikkapa kangaspuilla kutomiseen.
Seuraavana siirryimme Olvi-säätiön panimomuseoon. Alkajaisiksi oli tarjolla maittava lounas museon yhteydessä olevassa ravintolassa. Sen jälkeen oli hyvä lähteä oppaan johdolla kiertämään taloa. Olvi-hallissa oli avarat tilat järjestää juhlia isommallekin porukalle.
Opas kertoi panimon historiasta alkaen siitä kun William Gideon Åberg ja vaimonsa Onni perustivat panimon Iisalmeen vuonna 1878. Siitä asti se on toiminut itsenäisenä suomalaisena yhtiönä. Mielenkiintoinen paikka ja käyntikohde.
Seuraava etappi oli Perheentalo keskellä kaupunkia. Se on paikka, jossa lapsiperheet kohtaavat, avoin ja maksuton sen käyttäjille. Toimintaa on jokaiselle arkipäivälle. Tiloissa oli leikkimiseen ja viihtymiseen tarkoitetut viihtyisät tilat. Perheentaloa pyörittävät eri toimijat yhdessä mukaanlukien MLL ja Pelastakaa lapset ry. Yhteistyötahoja oli muitakin ja rahoitusta saatiin mm. STEAsta (sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) ja kaupungilta.
Viimeinen paikka oli Koljonvirran kartano, jossa juotiin lähtökahvet samalla,  kun talon isäntä Jamppa Kääriäinen viihdytti meitä hauskoilla tarinoillaan. Paikka huokuu historiaa, sijaitseehan se lähellä sotatannerta, jossa käytiin Koljonvirran taistelu. Itse talo on ollut monen suvun hallussa ja sieltä on lähtöisin Alli Nissinen, joka valittiin ensimmäiseen ja toiseen eduskuntaan 1900-luvun alussa.  Edistyksellinen nainen voisi sanoa. Pyynnöstä rempseä isäntä viihdytti meitä laulamalla Onnista ja Hilimasta. Siihen ja yhteiskuvaan oli hyvä päättää opintoretki Iisalmessa. Paljon uutta tietoa tulikin ja Iisalmi jäi mieleen paikkana, johon kannattaa tutustua. Kiitos järjestäjille ja matkanjohtaja Pirjo Väyryselle!
*Osallistuttiin Pirjo Väyrysen järjestämiin Maaseudun sivistysliiton koulutuksiin tammi-helmikuussa 2024
  -Yhdistystoiminnan perusteet ja vuosisuunnittelu, Yhdistyksen talous ja Vetovoimainen yhdistys
  -Saaralla koulutusmateriaalia
*Puheenjohtaja osallistui Sotkamon järjestöiltaan 28.2.2024.
*Kaikkolan Aune osallistui Yhteistyöllä enemmän -hankkeen järjestämään tilaisuuteen viestinnän ja
  markkinoinnin haasteista keskiviikkona 20.3. klo 17-19.30 .
*Kaikkolan Aune Korhonen ja Kumpulan Arja  Korhonen osallistuivat Yhteistyöllä enemmän -hankkeen opintoretkeen Pohjois- Karjalaan. Aune ja Arja muistelevat retkeä:
Yhteistyöllä enemmän projektin opintomatkalle Pohjois-Karjalaan 22-23.3 2024 lähdettiin perjantaina aamusta Sotkamon linja-autoasemalta. Edustimme Arjan (Korhonen) kanssa meidän kylää. Kolmisenkymmentä eri yhdistysten edustajaa oli mukana Pirjo Väyrysen vetämällä matkalla.
Ajelimme Valtimon ja Nurmeksen kautta kohti Juukaa. Siellä meille esiteltiin Kolin Seudun Kehittämisyhdistyksen vireää toimintaa. Heillä on oma talkoilla ja tuilla rakennettu talo, jossa on monenlaista toimintaa. Talo sijaitsee Kolille menevän tien alkupäässä. Jatkoimme siitä matkaa Kolille aikamoista ylämäkeä. Harmi, että ilma oli sumuinen, maisema Pieliselle oli sumun peitossa. Ruokailimme siellä. Tutustuimme myös Kolin luontokeskukseen. Siellä on luontoaiheisia näyttelyitä.
Matka jatkui Joensuuhun, Siellä tutustuimme Taito ry:n toimintaan talouspäällikkö Tarja Puukon johdolla. He
hallinnoivat korttelialueen taloja ja tiloja, jossa käsityöyrittäjät tekevät ja myyvät töitään. Mielenkiintoinen paikka. Taitobussi-hanke vie käsityö- ja muita tarvikkeita kiertäen ympäristökuntia.
Majoituimme Joensuussa. Lauantaina heti aamulla lähdimme paluumatkalle Pielisen itäpuolen kautta.
Pysähdyimme Paaterissa, jossa on Eeva Ryynäsen taiteilijakoti, kirkko, ateljee ja galleriakahvila. Ryynänen on kuuluisa puutyötaiteilija, hänen töitä on  n. 500 kpl ympäri Suomen, isoja ja pienempiä. Suurin työ on kirkko  Paaterissa. Upea paikka.
Jatkoimme matkaa Vuonislahteen Herranniemeen, jossa lounastimme. Siellä  eri yhdistysten toimijat kertoivat  yhteistyöstä ja toiminnastaan.  Liikennettä Vuonislahdesta Kolille Pielisen yli on jonkin verran.
Matka jatkui Lieksan Nurmijärvelle kahvila Annukkaan, jossa kyläpäällikkö Olga Keränen kertoi heidän toiminnastaan. Jongunjoki virtaa kylän läpi, se tuo kanoottimatkalaisia kylälle. Kokoontumispaikka Annukan lisäksi on Seurala-talo. Kiitimme ja lähdimme kohti Sotkamoa.
Tolokkua ja iloista väkeä nuo karjalaiset, paljon näimme ja kuulimme.

1.2. Annetaan lausuntoja ja tehdään anomuksia viranomaisille

Erilaista yhteistyötä Terrafamen, Elykeskuksen, Sotkamon kunnan ja Liederin kanssa

1.3. Harjoitetaan kylä- ja vanhusaputoimintaa

*Himmeli-vierailu, kylän vanhusten muistaminen Himmelissä
*Seuraillaan tuttavien koteja, syttyykö valot, soitellaan puhelimella.

1.4. Järjestetään tiedotus- ja koulutustilaisuuksia

*Terrafamen palo- ja pelastuskaluston esittely 2017
*Terrafamen johto-ensivasteauton esittely 2022, Terrafamen tekemä kyläturvallisuussuunnitelma jaettiin
   kyläläisille ja mökkiläisille 2022
*Hygieniapassi-koulutus
*Kyläturvallisuus/ensiapukoulutus 12.8.2023 Terrafamen kaivosalueella (kuvia)

1.5. Toimitaan muutoin vastaavin tavoin alueen asukkaiden parhaaksi

*Toiveissa on hankkia kyläläisille sopivia liikuntavälineitä kotakentälle ja tehdä alue "kutsuvammaksi".
*Rannan puulatoon tehtiin ovi syyskesällä 2023.  Nyt sitten pilkkeitä, entiset pilkkeet vei "tarvitsijat".

HUOM! Klikkaamalla kuvat suureksi saat tekstin näkyviin!

2. Kota

3. Kylänranta

Kodalta on noin kilometrin matka uimarannalle. Rannalta katsottuna Vuokatin vaarat näkyvät upeina. Rannalta löytyvät laavu, puucee, pukukopit ja pöytäryhmä. Kaikki valmistuivat kesäksi 2017. Veneilijöiden käytössä on nykyaikainen veneluiska ja veneille on hyvin säilytystilaa. Jormasjärvi on suosittu melontaharrastajien kohde, josta pääsee Jormasjokea pitkin Nuasjärvelle ja sitä kautta aina Kajaaniin saakka.

HUOM.  Itsekukin vie roskansa mennessään!

4. Tapahtumia kuvina